Wednesday, January 23, 2013

~ Refashion :: Palazo to Sleeveless Dress ~

 ....ni projek refashion aku yg pertama thn niii... palazo lamer yg dah bbrp thn usia.... tp hanya pakai bbrp kali jerr... sbbnyer?? ....aku bkn minat sgt pakai palazo pon...pd aku, menampakkan peha bertambah2 besar jerr....hehe... tp sbb jenama agak mahal gak kt Jusco... n ader less 70%...kire dpt ler rega dlm rm20++ jer.... tu yg aku rembat.... kain mmg best, soft lycra....mmg soft lerr....kaler pink belacan versi pucat.... sbb dh terlalu lamer berlipat...x pakai2...rase cam membazir plak selain menyemakkan almari....


....design asal....


....first, bentangkan kain n buang bhgn pinggang getah....n buang jahitan di bhgn sisi dalam palazo....


....so, jadi ler camnii....


....then, aku potong ikut pola baju.... n sure punyer kain x cukup kembang...tp, dats ok coz aku nk sambung ngn kain lain kt bhgn tgh....


....aku potong kain ikut mana yg blh jerr....time niii, x pikir design camner nk wat...cume amik setakat mana kain yg blh guna jerr....sbb aku guna bhgn kaki palazo sbg leher...so, kat hujung bwh baju tu jd menyerong sbb itu bhgn asal cawat palazo...


....ni balance printed lycra dr projek sblm niii...ader 2 keping yg potongan camni....actually my sis punyer blaus [sini]... aku akan guna baki2 yg ni jer utk projek refashion kali niii.....


....potong setakat mana yg boleh jerr....


....pastu, aku sambung di bhgn tgh baju.... opss...jahitan asal palazo aku buang n trus sambung ngn printed lycra nii.... sambung V terbalik utk bhgn depan n blkg baju.... then aku potong kain selebihnyer memanjang lbh krg 5cm lebar utk di jahit di bhgn leher n lengan....kire cam ribbing ler nii....


....sambung terus lycra rib tadi kat bhgn leher....lipat 2 dulu, then tindihkan rib di bhgn leher n kedua lengan....aku jahit tepi guna 4 benang...cam  biase...cume kali niii..rib tu aku tarik2 sikit bg melengkung bila dh siap jahit nanti....


....camni ler hasilnyer biler lycra ribbing dijahit kat bhgn leher n lengan... actually camni pon dah ok...dah cukup cantik cume biler pakai aku rase cam sesak nafas jerr... so, aku akan lipat ke dlm utk besarkan saiz leher n lengan....


....lipat n sembat dulu utk hasil yg lbh cantik n kemas....then, baru jahit....


....pd aku, sgt2 penting kaler benang n kaler pakaian sepadan... cara aku simple jer.... biler aku beli kain, aku potong skit n dptkan benang sama kaler di kedai... aku akan cari kod warna sepadan tru buku sampel benang... cari yg btul2 sepadan, dptkan kod benang n br cari benang...itu cara aku walaupon agak leceh, tp aku puas hati....


....jahit 2 kali utk lebih kemas.... so, camni ler hasilnyerr biler dh siap....


....n untuk bhgn hujung bawah dress, aku juz jahit tepi halus jerr....tarik2 sikit sambil jahit...bg berbiku2 gituu....


....ok, siap...cam jahit tepi tudung....


....baju aka dress yg dah siap....
....n bila dipakai...cantik sgt...chewahhh...tp my hubby komen, aku cam pakai tali leher yg tersangat besar jerr...haha....tp kombinasi kaler mmg cun....kate dia lerrr....


....so, sbb x nk nmpk cam pakai giant tie....aku tambah bbrp kepingan bulatan kt dress nii...kasi balance skit coraknyerr.... aku guna kain printed yg masih lg tggl ceconet....actually extra ceconet.... aku wat cam applique... guna web....kire cam guna double sided tape ler nii...tp versi guna kain....tepek web kat kain then iron...ops, kena lapik ngn kertas khusus....pastu potong bulat2....then, iron blk atas dress....mmg melekat kemas, tp kena jahit ler pastu....kan tercabut lak bila dh masuk mesin basuh nnt....hehe....


....tarrra.... siap.... 
....haha...cam giraffe ler plak aku tengok....
 Photobucket

6 comments:

  1. tumpang tanye, awak pakai mesin jahit brand ape ye yg boleh buat jahit tepi halus mcm tudung tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi... yg ni mesin jahit tepi singer portable... tp apa2 mesin jahit tepi portable pon blh cuma kena adjust setting... kalu mesin portable mmg blh guna dua2... jahitan kasar n halus cuma ia x secantik mesin yg fokus pd jahitan halus semata... sy ader 2 mesin jahit tepi... n yg ni fokus pd jahit tepi halus jerr... (tukar setting halus - technician yg buat)

      Delete
  2. Salam dear..nak tanya..mesin yg jahit tepi tu jenama singer yea?model yg mana yea?ada no kod x?sy pun tgh mencari mesin jahit tepi yg blh jahit baju pasang n utk jahit curly halus gituw...blh tlg rekemenkan x dear?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam... sy guna 2 jns mesin jahit tepi... satu yg industri.. 4 benang, 2 jarum... utk cantum 2 kain sekaligus... yg jahit tepi tu mesin jahit singer...model lamer.. tp kalu u nk guna dua2 function... sy rekomen brother 3034d... leh jahit halus... n leh cantum skali...4 benang, 2 jarum... rega dlm 1200... kalu join geng jahit kt fb.... ramai gak yg buat sistem kutu... sy pon br beli satu... syok guna... main kutu dlm 200 sebln...:)

      Delete